ساختار شکل در ابنیه آیینی اسلام
نویسندگان
چکیده
سرچشمه های ساختار شکل در ابنیه آیینی متنوع است که ریشه در فرهنگ، جغرافیا، اقلیم، معماری بومی و... دارد. با ثبات ساختار شکل این ابنیه در هر آیین، تکرار آن جزو لاینفکی از آن شده و به نمادی از آیین تبدیل می شود. به دیگر سخن شکل در ابنیه آیینی به عنوان امری مقدس قلمداد می شود. با چنین پشتوانه ای، ساختار شکل دیگر وابسته به جغرافیا، اقلیم، بوم و... نبوده و به صورت تحمیلی تداوم پیدا می کند. هریک از ادیان هندو، بودایی و مسیحی فارغ از جغرافیای قرارگیری دارای ساختار شکلی مشابه در بناهای مذهبی هستند. درحالی که ابنیه آیینی اسلامی دارای ساختار شکلی متنوعند. از این رو مفهوم تقدس شکل در معماری آیینی اسلام جایگاهی ندارد. هدف از این تحقیق، کشف ریشه های وجود تنوع ساختار شکل در ابنیه آیینی اسلام است. روش تحقیق، مطالعه موردی و استنتاج از ویژگی های نمونه های مساجد در جغرافیای مختلف اند؛ مسجد جامع اصفهان از فلات ایران، مسجد جامع شاه جهان از شبه قاره هند و مسجد جامع شیان از چین انتخاب شده اند. تنوع بومی و جغرافیایی اماکن ذکرشده امری بدیهی است؛ از این رو هدف این مقاله کشف ویژگی هایی در اثبات الگوگیری ساختار شکل مساجد از عوامل بومی و جغرافیایی است. با بررسی ساختار شکل در نمونه های مذکور در زمینه های ساماندهی فضا، فن آوری ساخت، تزئینات، رنگ و ساخت مایه مشخص شد که این ویژگی های شکلی برگرفته از بوم همان جغرافیاست. در نتیجه عامل بوم در هر جغرافیا تأثیر مستقیم بر ساختار شکلِ ابنیه آیینی اسلام داشته است.
منابع مشابه
سلطه ابنیه بر طبیعت در ساختار باغ مقبره های هند
باغ یکی از شاخصترین فضاهای منظرین است که نحوه ارتباط طبیعت و محیط مصنوع درآن میتواند تعریفکننده نظام فضایی و ساختاری منظر شود. بستر هند با توجه به ویژگیهای خاص طبیعی- اقلیمی و کثرت کمنظیر آیینی- اعتقادی که در جامعه انسانی آن وجود دارد، تأثیرات قابل ملاحظهای بر نظام و ساختار باغسازی ایرانی که در دوره اسلامی...
متن کاملشکل گیری منظر شهری آیینی در مناسبت های اجتماعی
آدمی در طول دوره حیات خویش، با مفهوم زمان به بهانههای مختلف مواجه است. مناسبتها1 به مفهوم نقاط شاخص یک دوره زمانی، در ذهن انسان، جایگاه خاصی داشته و یادآور واقعه یا رویداد مهمی است. در این میان ابزارها و واسطههای مختلفی، زمینهساز برقراری ارتباط انسان با زمان میشود. محیط زیست آدمی، بهعنوان ظرف عام زندگی انسان، در برگیرندة همه مظاهر و شئون و لحظههای زندگی اوست. محیط طبیعی، با زم...
متن کاملتنوع فرهنگی ـ آیینی در فرارودان (پیش از اسلام)
فرارودان سرزمینی چندفرهنگی متشکل از اقوام متعدد و ادیان و آیینهای زرتشتی، مانوی، بودایی، مسیحیت (نستوری)، یهودی، و باورهای کهن و آیین شمنی بود. در این تحقیق، مسئلة اصلی این است که فرارودان از نظر تنوع فرهنگی ـ آیینی چگونه بود که پیش از اسلام پیروان ادیان و باورهای گوناگون در طول چند سده با تساهل و تسامح در کنار یکدیگر زیستند؟ همزیستی فرهنگی ـ آیینی چه ویژگیهای منحصربهفردی برای فرارودان ب...
متن کاملسلطه ابنیه بر طبیعت در ساختار باغ مقبره های هند
باغ یکی از شاخص ترین فضاهای منظرین است که نحوه ارتباط طبیعت و محیط مصنوع درآن می تواند تعریف کننده نظام فضایی و ساختاری منظر شود. بستر هند با توجه به ویژگی های خاص طبیعی- اقلیمی و کثرت کم نظیر آیینی- اعتقادی که در جامعه انسانی آن وجود دارد، تأثیرات قابل ملاحظه ای بر نظام و ساختار باغسازی ایرانی که در دوره اسلامی وارد این کشور شده، گذارده است. مطالعه و طبقه بندی بخشی از این تأثیرات که به بیان نح...
متن کاملبررسی ساختار آیینی و اساطیری قدمگاه در جیرفت
چکیده در جهان اسلام قدمگاههای زیادی با عناوین مختلف وجود دارد که همواره مورد احترام عامة مردم هستند و معمولاً جهت نیایش، حاجتخواهی و یا تدفین مردگان به این اماکن میروند. قدمگاهها در باورهای اعتقادی و اساطیری ساکنان حوزة جیرفت جایگاه ویژهای دارند. پلان قدمگاهها به شکل مربع یا دایره و سقف آنها گنبدی و درب ورودی آنها کوتاه و رو به آفتاب است. هدف از این مقاله بررسی روند شکلگیری قدمگاهها و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
هنر و تمدن شرقISSN
دوره 1
شماره 2 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023